Címlap

Éber szedáció típusú érzéstelenítés

A szedálás célja, indikációja: szorongás oldása és fájdalomcsillapítás a fogászati kezelés előtt és alatt. Különösen indokolt olyan esetekben, amikor a beteg erősen szorong, vagy a beavatkozás hosszú, és az átlagosnál nagyobb megterheléssel jár, illetve ha a szorongás, félelem vegetatív következményei (szapora szívműködés, vérnyomásemelkedés, stb.) az adott beteg esetében kockázati tényezőként jönnek szóba.
Éppen ezért szeretnénk a fogorvosi kezelést a lehető legkellemesebvé tenni az Ön számára, azáltal, hogy biztosítjuk a lehetőségét az éber szedációs fogászati kezelésnek, melynek hatására:

• oldódik Önben a feszültség,
  • csökken a félelem a fájdalomtól,
  • sokkal rövidebbnek érzi a kezelést.

A műtét előtt fél – egy órával előkészítő gyógyszert kap szájon át. Az előkészítő gyógyszerelés még nem a szedáció kezdete, mindössze az Ön megnyugtatását, jobb műtét előtti közérzetét biztosítja. Általában már a műtőben az alkar vénájába egy kis műanyag kanült helyezünk, amelyen keresztül vénás nyugtató és fájdalomcsillapító szert adunk. Emellett Ön spontán, saját maga légzik, tudatállapota enyhén befolyásolt, kissé meglassult.
A műtőben a jelenleg érvényes szakmai szabályoknak megfelelő műszerek rendelkezésünkre állnak, és ezt az Ön biztonsága és egészségének megőrzése érdekében minden esetben alkalmazzuk.

Az érzéstelenítés, annak ellenére, hogy a jelenlegi alkalmazott szerek és a korszerű technika biztonságos, az Ön szervezetére (légzés, keringés, hormonális-, anyagcsere- és hőháztartás, belsőszervi és idegrendszeri működések, tudati funkciók) változást, átmeneti hatást idéz elő. Mint, minden orvosi beavatkozás, az érzéstelenítés is kockázattal jár. Az Ön altatóorvosának feladata ezen kockázati tényezők minimálisra csökkentése, az Ön egészségi állapotának legjobban megfelelő érzéstelenítési forma kiválasztása, megtervezése és alkalmazása, illetve a váratlanul jelentkező szövődmények elhárítása.

A lehetséges szövődményekről kötelességünk Önt tájékoztatni. Tudnia kell azonban azt, hogy a szövődmények gyakorisága, előfordulása nem azonos, és nagyban függ az Ön aktuális egészségi állapotától és a tervezett műtéttől is.

Ismételt vénaszúrás szükségessége 10-15%
Hörgőgörcs / asthmás jellegű légzés 0,5%
Allergiás jelenségek 1-3%
Szívritmuszavarok 10-55%
Keringésleállás műtét közben 0,06%
Műtét utáni hányinger, hányás (műtéti típustól függően) 5-40%
Műtét utáni légzési zavar 2%

Az érzéstelenítés szövődményei (a teljesség igénye nélkül – a szakirodalmi adatok szerint):

A következő praktikus tanácsokkal látjuk el Önt, a műtét körüli időszakra:

A műtét előtti altatóorvosi viziten az erre szolgáló kérdőív segítségét is felhasználva közölje előző betegségeit, jelenlegi egészségügyi panaszait, korábban illetve jelenleg szedett gyógyszereit és azok pontos adagját. Ne tagadjon el semmit, mert mindezek pontos ismerete az Ön műtéti, érzéstelenítés alatti biztonságát veszélyeztetheti!
Mondja el, ha Önnel illetve egyenesági rokonaival altatási szövődmény fordult volna elő. Ismert allergiás betegségéről se feledkezzen meg! Az altatóorvos ezt követően megvizsgálja Önt, és megbeszéli Önnel az érzéstelenítési tervet.

A műtét előtti egyéb követelmények:

• Éhgyomrúság: normális gyomor-bél működés esetén a könnyebb szilárd tápláléktól a szedálást megelőző 5 órán, folyadékoktól (tea, víz kis mennyisége!) a megelőző 2 órán keresztül tartózkodnia kell. (Az altató orvos esetleges gyomor-ürülési korlátozottság, vagy egyéb szempontok alapján ennél hosszabb éhgyomri periódust is elrendelhet.)
  • Húgyhólyag kiürítése a kezelés előtt

Minden esetben már a műtét előtt kérje az operáló orvosát illetve az altató orvosát, hogy tájékoztassa Önt, hogy a műtét után mikor ehet, ihat. Kérjük, hogy a tőlük kapott utasítást a saját érdekében szigorúan tartsa be!